Epic Games måste bli smidigare

Folk som spelar dataspel är entusiaster som alla andra. Precis som gitarristen som har väggarna fulla av gitarrer har den som gillar dataspel hårddisken full med speltitlar. Och precis som gitarristen vill dataspelsentusiasten ha de senaste grejerna som gör att man kan njuta av sin hobby fullt ut. Det är därför snarare regel än undantag att en dataspelsentusiast byter dator åtminstone vart femte år.

Men dator är en sak - data är något helt annat. På dataspelsentusiastens hårddiskar ligger troligtvis år av spelfiler som är resultatet av många års spelande; som årsringar i ett träd. En snabb koll på  min egen hårddisk visar att jag har över 5 terabyte med spel. Det är lika med 5000 Gigabyte data. Eller som Kim Bodnia hade sagt: "det er meget".

"Det er meget!"

Så hur förvaltar man detta tunga arv? Ja, det beror på vem du frågar. Frågar du nestorn i rummet, Steam, så har de utmärkta funktioner som gör att de utan problem kan tugga igenom en hårddisk i ett svep och identifiera alla de spel du har köpt, laddat ner och spelat genom åren. Men så finns det andra som inte verkar ha förstått hur det funkar. Bland dem sticker Epic (företaget bakom spelmotorn Unreal) ut. För att få deras spelplattform att förstå att du faktiskt har köpt, äger och har spelat ett spel så måste du - för varje spel:

  1. Döpa om den ursprungliga spelkatalogen.
  2. Påbörja nedladdning av en ny kopia av spelet till en ny katalog, men avbryta mitt i nedladdningen.
  3. Därefter stänga ner Epic helt.
  4. Manuellt kopiera de gamla spelfilerna till den nya katalog som Epic har skapat när du påbörjade nedladdningen.
  5. Starta Epic igen.
  6. Vänta på att Epic ska bekanta sig med dina gamla spelfiler genom att tugga sig igenom dem - kallas verifiering.

Detta ska alltså göras för varje enskild speltitel.
Jag har 80 spel på Epic Games.

Det innebär i praktiken att jag kommer att spendera lika mycket tid på att återställa epicspel som det tog att bygga den nya datorn, installera och konfigurera ett nytt operativsystem och fixa allt i detta som jag vill ha det, inklusive att återställa de runt 300 spel jag har installerade via Steam.
Det är inte rimligt.

Så vad vill jag ha sagt?
Jo bara det att om man skapar en spelplattform så måste man, om inte redan från början, så snabbt som attan börja fundera kring hela livscykeln för de produkter man säljer. Kunder som upplever att deras spelägande blir problematiskt över tid kommer att överväga andra plattformar. Den globala spelindustrin omsätter idag mer än 140 miljarder dollar. Då flera aktörer erbjuder samma spel så väljer man gärna den som har den smidigaste plattformen - den som erbjuder mest tid till spelande och minst strul. Där ligger Epic risigt till just nu.